مهدی فروتن -همشهری آنلاین: دکتر جسک که کتابهای «عقلمندی و نظریه اخلاقی: صمیمی بودن چگونه برهان میآفریند» (راتلج ۲۰۰۸) و «هیولای درون: چرا ما به فلسفه اخلاقی نیاز داریم؟» (آکسفورد ۲۰۱۸) را در کارنامه دارد، در «رفاقت در رسانههای اجتماعی» (راتلج ۲۰۱۹) سراغ یکی از مهمترین مفاهیم امروز رفته و ریشههای فلسفی رفاقت را در دو دنیای واقعی و مجازی به بوته مطالعه و آزمون و اکتشاف نهاده است.
در بخشی از «رفاقت در رسانههای اجتماعی؛ یک اکتشاف فلسفی» میخوانیم: «رفاقت برای داشتن یک زندگی خوب بسیار مهم است اما دوستی چگونه زندگی ما را بهتر میکند و آیا همه دوستیها در بهتر کردن زندگی ما نقش دارند؟ کدام تعاملها برای حفظ دوستیهای ارزشمند لازم است؟ کتاب با مکاشفه فلسفی دوستی و راههایی که به ارزشمند شدن زندگی ما کمک میکند به این پرسشها پاسخ میدهد. در پرداختن به این موضوعها، نویسنده مفهوم امروزین «دوشمن Frenemy» (ترکیب دو واژه دوست Friend و دشمن Enemy)، روشهایی که ما شخصیتهای رسانههای اجتماعی خود را میسازیم، نقش بدن در دوستی و راههایی که در آن رسانههای اجتماعی ترس ما از کنار گذاشته شدن را تشدید میکند و تاثیر حسادت مقایسهمحور بر روابط ما را بررسی کرده است.»
دکتر جسک عضو انجمن فلسفی آمریکاست و در آثار خود به موضوعها و مفاهیمی چون دلایل داشتن تعهد خاص نسبت به نزدیکان، جوهره دوستی، فایدهگرایی در برابر علم اخلاق، تعهد سیاسی و... میپردازد. از زمینههای تخصصی مطالعه و تدریس این دانشآموخته دوره دکترای فلسفه دانشگاه MIT (موسسه فناوری ماساچوست) میتوان به نظریه اخلاق، تاریخ اخلاق، روانشناسی اخلاق، معرفتشناسی، فلسفه سیاسی، فلسفه حقوق، استدلال انتقادی و اخلاق کاربردی اشاره کرد. از او امسال «دستنامه فلسفه دوستی» از انتشارات راتلج به بازار آمد.
چاپ اول کتاب ۱۴۴ صفحهای «رفاقت در رسانههای اجتماعی؛ یک اکتشاف فلسفی» در شمارگان ۳۰۰ نسخه به بهای ۱۰۰ هزار تومان در نشر خزه منتشر و روانه کتابفروشیها شده است. این نخستین کتاب فروتن پس از بیش از دو دهه فعالیت رسانهای است و کتاب دوم او «اشتباهپراکنی؛ نویافتههایی درباره محیط اطلاعاتی: نااطلاعات، محواطلاعات، کژاطلاعات» به زودی در نشر همشهری منتشر میشود.
نظر شما